Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC3630467   Escoles Segures: Estratègies per Prevenir i Afrontar el Bullying
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Primària-Secundària-Formació Profess.
  
   2/5/2024 - 31/5/2024 (40 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació pel desenvolupament infantil i familiar PRISMA
  
  
  
Tipus activitat   13PR Escoles Segures: Estratègies per Prevenir i Afrontar el Bullying
  
Inscripció   01/09/2023 - 02/05/2024
  
Cost matrícula (Euros)   90
  
Descripció i   Metodologia:   Un 25% dels alumnes, des de l'Educació Primària fins al Batxillerat, són víctimes de violència i assetjament escolar.
El mal tracte tracte no és una realitat marginal ni tampoc apareix de forma puntual. Es tracta d’un problema real i sistemàtic, que no només afecta la integritat física i psíquica de l’alumnat, sinó també la de les persones que formen part de la comunitat educativa. Davant d’aquesta realitat, és evident que l’escola té un paper crucial com a agent de socialització. No en va, la Generalitat de Catalunya demana a les escoles tenir implementat un Projecte de convivència.
El curs Escoles Segures: Estratègies per Prevenir i Afrontar el Bullying pretén donar als docents coneixements i eines útils i concrets per sensibilitzar-se davant l’assetjament escolar; per detectar situacions de bullying; per oferir recursos per crear un pla d’intervenció; i per treballar el bon tracte a l'escola, a l'aula i individualment.


METODOLOGIA

Les principals característiques metodològiques del curs són les següents:

• Es presenten els materials en els formats següents:

- PDF (lectures, guies, annexos, etc.), per tal que cadascú se’ls pugui descarregar i els utilitzi de la forma que cregui més convenient.

- Audiovisual, per permetre un millor assoliment dels continguts.

• Es formen grups reduïts per tal de crear i mantenir un clima de grup que faciliti el seguiment del curs.

• Se segueix un mètode orientat a la contínua interacció, participació i construcció col·lectiva de coneixement, fet que permet que cadascú s’enriqueixi amb els coneixements, experiències i punts de vista dels seus companys.

• S’aconsella que els participants treballin segons la planificació establerta pel formador, atenent els terminis que s’exposen en iniciar el curs. No obstant això, la relació amb el formador és bàsicament asíncrona i el seguiment del curs i la realització de tasques permeten flexibilitat, de manera que es respecten la llibertat horària i les necessitats individuals.


Tipus de difusió de l’activitat: butlletí electrònic mensual a usuaris del Campus Virtual i a escoles de Catalunya, blog Educat, xarxes socials.
  
Objectius   • Coneixer i analitzar dades reals del bullying segons els estudis científics per tal de situar el tema del bon tracte i la prevenció del bullying dins d'un marc més ampli: la gestió activa dels conflictes i la convivència per part dels equips docents.

• Conèixer i analitzar estratègies concretes per tal de sensibilitzar els docents en particular i el centre educatiu en general de cara a instaurar una política de tolerància zero pel bullying i el maltracte, consensuat per tota la comunitat educativa: alumnat, famílies i equip docent.

• Conèixer i adquirir accions per detectar i fer aflorar les situacions d'assetjament existents, així com els espais on hi ha més risc per tal de partir de la realitat concreta de cada centre.

• Adquirir i analitzar les tècniques i recursos més contrastats per prevenir el mal tracte i el bullying a l'escola. Convidar a concretar aquelles que s'integraran a la pràctica real del centre educatiu en funció del tarannà de cada escola.

• Adquirir recursos concrets per abordar situacions de maltractament dins l’aula i que, alhora, impliquin una gestió global a tot el centre: no és un problema d'una única classe, sinó de tota la comunitat.

• Adquirir eines clarament contrastades com, per exemple, el mètode Pikas, per poder actuar sistemàticament en cas de detectar una conducta d'assetjament al centre.
  
Continguts   Mòdul 1. Punt de partida i enfocaments per abordar el bullying

En el primer mòdul assentarem les bases del curs i valorarem quina és la situació actual respecte al mal tracte. A partir d'una sèrie de dades, analitzarem quin és l'origen del bullying, quines parts hi intervenen, quines són les fases de l'assetjament escolar, i quins símptomes ens poden alertar d'aquest problema.
En segon lloc, tractarem els diferents enfocaments que hi ha a l'hora d'abordar una situació de bullying. Bàsicament, aprofundirem en tres grans enfocaments (el moralista, l'humanista i el legalista) i veurem quines particularitats té cadascun quant a l'assetjador, a la víctima i al grup classe.

La infantesa: una etapa edulcorada.
El bullying en el punt de mira.
L’escola: un lloc segur?
Enfocaments per abordar el bullying.
Accions d’ampliació.


Mòdul 2. Violències silenciades i sensibilització

En el segon mòdul tractarem un tipus de violència que sovint passa desapercebuda als centres educatius: les violències invisibles exercides, per exemple, contra els immigrants o els alumnes d'ètnia gitana, contra les persones amb orientacions i identitats sexuals minoritàries, o fruit de la masculinitat tradicional. En aquest sentit, abordarem cada cas de forma individual i buscarem estratègies per tractar-ho dins l'escola. Finalment, comentarem alguns dels errors habituals que existeixen amb relació al mal tracte.

Tres errors de l’educació.
Alguns tipus de violències silenciades.
Errors habituals que perpetuen el bullying.
La convivència en el centre.
Accions d’ampliació.
La llengua com a vehicle per a la cohesió.
La visió androcèntrica en el currículum.
Models de referència positius.
Sensibilització i tolerància.
Treure a la llum el mal tracte.
Accions d’ampliació.


Mòdul 3. Estratègies de prevenció

En el tercer mòdul abordarem diferents estratègies o accions de prevenció. D'entrada, explicarem en què consisteix la prevenció per a cadascun dels agents implicats en una situació de bullying; a continuació, dividirem les accions en tres grans categories, segons el destinatari (per a famílies, per a docents i personal no docent, i per a l'alumnat); finalment, desglossarem una bateria d'accions d'observació i una altra d'accions de prevenció per dur a terme dins l'aula.

Estratègies de prevenció.
Bateria d’accions d’observació.
Accions per identificar espais i situacions de risc.
Accions per definir el mal tracte entre l’alumnat.
Bateria d’accions de prevenció.
Accions per dur a terme dins l’aula.
Accions per incrementar el benestar dels infants.
Accions perquè els assetjadors demanin ajuda.
Accions per augmentar la seguretat en l’escola i en l’entorn.
Accions d’ampliació.

Mòdul 4. Estratègies d’actuació

En el quart mòdul ens submergirem en les estratègies o accions d'actuació: en primer lloc, explicarem algunes idees errònies que poden entorpir el nostre camí; en segon terme, presentarem les accions que cal dur a terme per atendre l'assetjador, amb una sèrie de propostes; tot seguit, comentarem com hem d'actuar per atendre la víctima i com fer-ho per atendre la resta del grup; en darrer lloc, donarem una sèrie de recomanacions específiques per als docents i el personal no docent i per a les famílies tant de víctimes com d'assetjadors.

Estratègies d’actuació.
Estratègies per a l’assetjador.
Estratègies per a la víctima.
Estratègies per als còmplices d’assetjament.
Recomanacions específiques.
Accions d’ampliació.
Accions d’actuació.
Banc de recursos.
  
Formador/a   Daniel Gabarró
  
Avaluació   El pla d’avaluació de l’activitat inclou dos tipus d’avaluació:

1. Avaluació de l’acció formativa a partir d'una enquesta de satisfacció que contesten els participants en acabar el curs. Els resultats de l'enquesta s'envien cada mes al Departament d'Educació amb l'acta i l'informe final del curs elaborat pel formador de l'activitat.

2. Avaluació del grau d’aprofitament de l’activitat per part dels participants a càrrec del formador.

2.1 Avaluació continuada

L’avaluació continuada és una valoració de l’aprofitament de l’activitat formativa que mostren els participants a partir del seguiment continuat del treball que fan i dels aprenentatges que incorporen. El formador va fent un seguiment diari de les activitats, generant debats i aclarint dubtes. Al final de cada mòdul de treball fa una devolució grupal de cada activitat.

Mòdul 1. Punt de partida i enfocaments per abordar el bullying

LA MEVA ESCOLA ÉS SEGURA? A partir d’un vídeo, debatrem sobre els tipus de situacions de maltractament que es viuen a dins de l’escola.
I TU, QUÈ FARIES? A partir d’un curtmetratge en el qual es mostra una història basada en el mal tracte escolar, dissenyarem una acció basada en cadascun dels tres grans enfocaments (moralista, legalista i humanista).
EN LA SEVA PELL. Ens posarem en la pell d’una víctima d’assetjament per entendre què necessiten aquestes persones per demanar ajuda.

Mòdul 2. Violències silenciades. Sensibilització

LGTB… QUÈ? Parlarem sobre la violència que s’origina amb relació a la identitat i orientació sexual i, a partir d’unes preguntes, ens plantejarem com incorporar la sexualitat en el currículum escolar de forma natural.
COM UN PEIX DINS L’AIGUA. A partir d’un parell de vinyetes, ens preguntarem què podem fer per potenciar la riquesa cultural dins l’aula i pensarem activitats o dinàmiques que ens ajudin a posar en valor la identitat de cadascú.
ETIQUETES QUE NO ENGANXEN. A partir d’un vídeo en el qual es pregunta a diverses persones sobre temes relacionats amb l’homofòbia, reflexionarem sobre quina és la realitat del nostre centre i quines etiquetes s’hi usen per classificar l’alumnat dins l’aula.

Mòdul 3. Estratègies de prevenció

EL PATI: UN LLOC NOMÉS PER JUGAR. Pensarem accions per identificar espais i situacions de risc a l’hora del pati.
JO SÓC TU. TU ETS JO. Abordarem quins tipus d’accions podem dur a terme per incrementar els vincles emocionals entre l’alumnat dins l’aula.
DONAR SUPORT FORA DE L’AULA. Parlarem sobre com podem ajudar els pares a superar el bullying dels seus fills, doncs la gran majoria de famílies no tenen eines ni recursos per detectar i abordar aquest tipus de situacions.

Mòdul 4. Estratègies d’actuació

CADA DIA, UN NOU REPTE! Ensenyar als nens a mantenir relacions sanes i felices és bàsic. En aquesta activitat, dissenyarem un repte per a cada dia de la setmana per motivar-los a fer-ho.
COM UNA GRANOTA. A partir d’una meditació d’Eline Snel, autora del llibre «Tranquils i atents com una granota», pensarem què podem fer per ajudar els nostres alumnes a gestionar els seus pensaments i les seves emocions.
IMPLICAR EL GRUP. Després d’observar un fragment d’un vídeo en què s’explica el programa «Tutoria entre iguals», esbrinarem quins mètodes de prevenció del bullying poden ser els més efectius en la nostra realitat educativa.


2.2 Avaluació final

2.2.1 Qüestionaris d’avaluació

Al final de cada mòdul, els participants han de respondre a un qüestionari amb 10 preguntes relacionades amb els continguts treballats. Es tracta d’una avaluació sumativa predefinida per la mateixa plataforma.

2.2.2 Valoració final privada

En finalitzar el curs, cadascun dels professors participants envia al formador una valoració en què respon a unes qüestions sobre el que ha après i sobre l‘aplicació dels nous coneixements a la seva pràctica professional.
  
Requisits de  certificació   Per superar el curs s’han de complir els criteris següents:

• Participar en les activitats d’aprenentatge, de manera activa i adequada als objectius de cada mòdul.

• Superar els quatre qüestionaris d’avaluació (de 10 preguntes cadascun).

El formador és el responsable de validar les participacions tenint en compte els objectius de cada activitat i de comprovar si els qüestionaris han estat superats. És el mateix formador qui dóna el curs per superat o bé comunica als participants si han de completar alguna activitat o tornar a fer un qüestionari.
  
Persones  destinatàries   Equips Directius i Docents de Primària, Secundària, Batxillerat i cicles formatius, així com d’altres professionals de l’àmbit educatiu.
  
E-mail   secretaria@prisma.cat
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 31/05/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).